Resultats Test Estrès ACPRI


Segons l’OMS (Organització Mundial de la Salut) es pot definir l’estrès com un estat de preocupació o tensió mental generat per una situació difícil, i serà la forma en què reaccionem a l’estrès el que marca el mode en què afecta el nostre benestar. Com que l’estrès afecta tant la ment com al cos hem d’aprendre a saber com bregar amb ell per a millorar el nostre benestar, tant mental com físic.


És important saber diferenciar entre estrès i esgotament (burnout), ja que l’estrès és una cosa habitual a les feines que requereixen fer diverses tasques alhora (tots sabem que és el pa nostre de cada dia en el nostre sector) i burnout o “síndrome del treballador cremat” fa referència a la cronificació de l’estrès laboral, i implica quedar-se completament sense recursos físics o mentals per a afrontar la nostra feina.


La professió d’organitzador d’esdeveniments (vegeu organitzador d’actes institucionals, etc.), ha estat diagnosticada en el top 5 de les professions més estressants del món, per la qual cosa hem de prestar especial atenció per a saber posar límits, analitzant quins són els desencadenants i com afrontar les seves conseqüències per a així aconseguir el nostre benestar professional.

A finals de l’any passat, des de l’Associació Catalana de Protocol i Relacions Institucionals (ACPRI), vam posar en marxa la realització d’un estudi per a conèixer la situació actual dels professionals del sector. Més de 100 professionals han realitzat el test de 14 preguntes que vam plantejar, el que ha fet que obtinguem una mostra bastant fiable del nivell d’estrès en l’àmbit del protocol i les relacions institucionals.


Els resultats han deixat palès que l’estrès forma part del dia a dia dels professionals del nostre sector, pel fet que el 47,9% dels enquestats han declarat que sovint es troben amb situacions que els han fet sentir nerviosos o estressats. Els que ens dediquem al protocol i les relacions institucionals, sabem que és un treball molt canviant, en el qual cada dia ens trobem amb una nova tasca amb la què bregar i que se suma a les que ja tenim programades. Això fa que la feina s’acumuli i pugui semblar impossible fer front a tot el que hem de fer, afirmació que comparteix el 55,1% dels enquestats. A més, moltes d’aquestes tasques i situacions solen presentar-se de manera inesperada, el què augmenta el nivell d’estrès i nerviosisme segons el 45,9% de les persones que han realitzat el test. Arran d’aquestes dades, podem afirmar que l’alt nombre d’imprevistos que es presenten en el nostre dia a dia i el poc temps que tenim per a gestionar-los, són alguns dels factors fonamentals que afecten directament el nivell d’estrès dels professionals del nostre sector.


El nostre estudi també ha revelat un altre aspecte elemental que propicia l’aparició de l’estrès entre els nostres enquestats: la dependència de factors aliens al nostre control. Moltes de les nostres tasques requereixen de la feina d’altres persones o fins i tot de la disponibilitat de recursos externs per a la seva realització. Aquesta falta de control acostuma a generar empipament i malestar al 60,2% dels professionals que han realitzat el test.


No obstant això, els professionals del protocol i les relacions institucionals ens caracteritzem per comptar amb un gran nombre de recursos que ens ajuden a aconseguir els objectius que tenim. La nostra capacitat de ser resolutius ens permet solucionar amb èxit els diferents problemes que se’ns presenten en el nostre dia a dia, fet que recolza el 63,3% dels enquestats. A més, segons el 60,2% dels professionals que han realitzat el test, som capaços d’adaptar-nos als canvis de manera notable, una cosa crucial en la nostra professió.


L’estrès és molt comú entre els professionals del protocol i les relacions institucionals. Durant el desenvolupament de la nostra activitat laboral, és normal trobar-se amb diferents situacions que poden arribar a causar sensació d’angoixa. Encara que és cert que l’experiència i les capacitats dels professionals d’aquest sector poden ajudar a pal·liar aquestes situacions incòmodes, és molt important aprendre a bregar amb els diferents escenaris no tan plaents que podem trobar en el nostre dia a dia en a la feina. És per això, que des de l’ACPRI hem organitzat una sèrie d’activitats per a tractar aquest tema tan important que afecta el nostre dia a dia com a professionals del protocol i les relacions institucionals.


Començarem organitzant una xerrada amb un expert en la matèria per a conèixer les eines necessàries per a fer front a l’estrès dins de l’àmbit laboral. Avalat pels seus més de 30 anys d’experiència, Josep M. Clopés, fundador d’Executive Mediation, serà l’encarregat d’impartir la xerrada. L’activitat se celebrarà el dimecres 31 de gener de 2024, a les 18.00 hores, per zoom #ACPRIzoom.


L’activitat és gratuïta i oberta per a totes aquelles persones que estiguin interessades en ella. Per a assistir, només heu d’inscriure-us en el formulari al qual podreu accedir fent clic aquí. Dies abans de la xerrada us enviarem l’enllaç per a accedir a l’activitat al vostre correu electrònic. Esperem veure-us a tots.