Crònica del #EncuentroenelSur2020


p>2ª Trobada professional al Sud de comunicació, protocol i relacions públiques

Els dies 6 i 7 de febrer de 2020, va tenir lloc al Palacio de Congresos y Exposiciones de Córdoba, el 2º Encuentro profesional en el Sur de comunicación, protocolo y relaciones públicas, organitzat per ACRP – Asociación de comunicación, relaciones públicas y protocolo de Córdoba.

Va ser una trobada intensa de un dia i mig en què es va parlar de protocol i comunicació, que van anar molt bé per trobar-nos i reflexionar sobre molts temes dels nostres àmbits de treball. Vam compartir moltes experiències amb la gent d’ACPRI i vam poder escoltar i aprendre noves visions respecte el protocol, la comunicació i les relacions públiques.

La jornada es va iniciar amb l’acte d’inauguració en el que van intervenir, Javier Eiroa, president d’ACRP Córdoba, Felisa Cañete, vicepresidenta de la Diputació i José María Bellido, alcalde de Córdoba. Seguidament, vam escoltar la conferència inaugural de José Manuel Navarro, coordinador de protocol de la Junta de Andalucía.

Les ponències van començar amb David Irigoyen del Grup Henneo que va parlar de l’evolució del concepte “lector” de premsa a “usuari” i com s’ha de gestionar aquest canvi.

Gerardo Correas, president de la OICP, ens va parlar, amb molt humor, del protocol com element potenciador de les marques corporatives. Va centrar la seva ponència en el fet que el món i la societat canvien constantment, que vivim en plena revolució digital i tecnològica i en una societat interconnectada i globalitzada. La conclusió:  podem aconseguir una marca personal i corporativa amb rigor, però amb empatia i emoció.

Va seguir Yolanda de Aguilar, directora del Palacio de Ferias y Congresos de Málaga, que ens va parlar de com atraure events en un palau de congressos. Es va generar un debat sobre la utilització pública o privada d’aquests tipus d’instal·lacions i què aporten a la ciutat on estan instal·lats. 

A la tarda, Pepe Arenas de Playground Media, va fer una interessant explicació sobre les noves generacions. En definitiva, ens va presentar un estudi sobre què i com consumeixen els joves a les xarxes. Ens va dir que avui per avui el que més consumeixen és mòbil i com la seva empresa ha estudiat la manera de fer arribar la cultura i la història als joves d’una manera divertida i atractiva. Un exemple, el vídeo Velaske – Las Meninas soy guapa, que el podeu trobar a Youtube.  

Ramón Alarcón director general de negoci del Real Betis Balompié, va parlar del repte de convertir un patrocini en un win to win, i per això ens va comentar les coses que busca en un patrocini (fidelitat a la marca, valors i empatia).

L’última ponència va ser a càrrec de Núria Llinàs, CEO de Sorpresas divertidas, que va plantejar la seva ponència basant-se en la seva experiència personal de conciliar vida laboral i familiar. Això la va fer crear un canal infantil de Youtube amb el què ha aconseguit milions de seguidors.

Vam acabar la jornada amb un espectacle eqüestre Pasión y duende del caballo andaluz a les Caballerizas Reales i un còctel ofert per l’Ajuntament de Córdoba.

El divendres 7, vam començar el dia amb Carlos Fuente Lafuente, gran referent del protocol per nosaltres, que ens va parlar de les tendències actuals de l’organització d’actes. Ens va dir que hem de canviar el concepte de protocol; que avui per avui es pot afirmar que no existeix un protocol d’Estat però sí una normativa que s’ha d’interpretar i fer-la conviure amb el que les autoritats ens exigeixen i que hem de ser capaços de crear Storytelling (explicar històries). La tendència és i ha de ser: “menos és más”.

El va seguir José Rivas, General de l’exèrcit de terra que va fer una ponència molt interessant sobre què és i com ha de ser un líder. Quins rols ha de tenir, què condiciona el lideratge, i com des de la part de protocol i comunicació s’ha de potenciar i reforçar el líder mitjançant les seves actuacions.

Úrsula Ramírez, responsable de protocol i events d’Airbus Andalucía, ens va explicar el procés de protocol y cerimonial per posar en marxa un Airbus i va posar èmfasi en la comunicació de valors, la potenciació del treball en equip i sobretot en el coneixement i el respecte per arribar a acords. Airbus és una empresa privada però que s’ha de relacionar molt amb institucions públiques.

Va continuar Dolores del Mar catedràtica de dret i institucions de la UNED, que va incidir en què les institucions públiques han de ser conscients de la importància del protocol i ens va convidar al proper congrés de protocol internacional de la UNED que tindrà lloc el 3 i 4 de juny a Madrid. 

La última ponència va anar a càrrec de María León, directora de comunicació d’Endesa per Andalusia que va parlar del patrocini de la Lliga Endesa com un cas d’èxit. Una altra conferència molt interessant del món de la comunicació que relaciona el posicionament de la marca amb els valors del patrocinador i de l’esport que es vol patrocinar.  

Als vols de les dues de la tarda, el president de ACRP Córdoba, va donar per conclòs el Encuentro. En resum, dos dies fantàstics de treball, relacions humanes i laborals i d’acollida en una magnífica ciutat.