“El Protocol no deixa de ser la plàstica del poder”


Sergi Loughney

Director Corporatiu de Relacions Institucionals a ABERTIS Infraestructures, S.A.

Barcelona, 1962. Llicenciat en Relacions Públiques per l’Institut Internacional de Comunicació de París i membre de ple dret de l’International Institut of Management and PP.RR. Anteriorment va exercir com a Director de Comunicació i Relacions Institucionals del Grup Peralada així com diversos càrrecs en la direcció de relacions públiques i protocol de la Generalitat de Catalunya i com a director d’aquesta direcció, 11 anys.

Pel Sr. Juan Pablo Torrents-Faura

“El Protocol no deixa de ser la plàstica del poder”

Sergi Loughney

Com i quan comences la teva relació amb el món del protocol i les relacions institucionals?
Fa ja 25 anys a la Generalitat de Catalunya al costat del President Pujol, allà vaig aprendre el valor de la “plàstica del poder i de la política de gestos”.
 
Què és per a tu el protocol?
Les activitats de Relacions Institucionals i, per tant, el protocol faciliten el procés de negoci de la companyia o la institució i ajuden a millorar l’excel·lència i els resultats. També podríem dir que són el management dels valors intangibles. El protocol o les relacions públiques influeixen o inclús creen percepcions als nostres diferents grups d’interès, per tant, podríem dir que distribueixen valor. El Protocol no deixa de ser la plàstica del poder. La jerarquia o les relacions entre els diferents actors es plasmen en la ubicació dels ponents en una taula, el lloc que ocupen en una fotografia, l’ordre de paraules, etc…

Un/a bon cap de protocol i relacions institucionals ha de ser…
Servicial amb els seus companys, clients interns i externs, que treballi aspirant a l’excel·lència, és a dir, que doni importància als petits detalls; ha de ser una persona d’equip i per aquesta raó ser transparent i comunicatiu tant amb la resta dels seus companys com amb els altres departaments, dialogant amb tots els seus grups d’interès, eficient, polivalent i somrient (no cal dir que un bon somriure obre moltes portes). Has d’estar sembrant constantment per recollir després.

Quin consell donaries a la gent que està estudiant Protocol o a la que ara està començant en aquesta professió?
Que comencin a assimilar el Protocol com a inseparable de les Relacions Públiques. Ara mateix, vivim un procés de globalització constant que requereix que constantment ens adaptem a situacions on es combinen tant l’àmbit oficial com el privat. En definitiva, els dos termes es refereixen a un mateix concepte.

Quina opinió tens del futur del Protocol i les Relacions Institucionals actualment?
El Protocol i les Relacions Institucionals haurien d’anar cap a un ensenyament reglat i a poder ser públic de qualitat. Ara mateix hi ha grans professionals del Protocol que han aprés amb la pràctica i amb l’experiència. Vull pensar que, en aquests moments, no falta massa per a que un jove que té clar que es vol dedicar al Protocol i a les Relacions Institucionals no hagi de recórrer a un altre tipus de grau similar però poc orientat a aquesta feina com seria el grau de Publicitat i Relacions Públiques i després haver de fer un màster o postgrau sinó que des de que surt de la selectivitat pugui accedir a un ensenyament més focalitzat. 

Quines tasques desenvolupes com a cap de relacions Institucionals?
Es com si fos el capità d’un equip de rugbi que juga, gaudeix d’allò que fa i comparteix. A partir d’aquí, podria dir que dirigeixo un equip que depèn directament de Presidència i dóna suport tant al President com al Conseller Delegat així com a la resta de direccions d’Abertis i de les diferents unitats de negoci de la corporació.

Com funciona el Departament de Relacions Institucionals envers altres departaments d’ABERTIS?
És un departament absolutament de servei als altres departaments. El Departament de Relacions Institucionals no treballa directament amb el compte de resultats econòmics sinó que treballa amb el compte “emocional”, augmentant el “capital emocional” d’Abertis, incloent cada grup d’interès. El “capital emocional” és un indicador molt important per a l’empresa. Prevé a les empreses dels riscos i els efectes de la crisi.
En els processos estratègics proposem accions de Relacions Institucionals tractant de generar en tots els nostres stake-holders o grups d’interès les millors percepcions respecte al grup i a les seves activitats.
  
Ens pots explicar alguna anècdota o situació més compromesa que has viscut relacionada amb el protocol en un acte corporatiu a l’empresa o quan treballaves a la Generalitat de Catalunya?
Com a bon professional, mai s’han d’explicar. No es pot deixar mai a cap institució, empresa o departament en evidència.
 
Com a president del Jurat del premi Nacional de Protocol i Relacions Institucionals de l’ACPRI, què valora més el jurat per concedir aquest premis?
L’excel·lència en la feina.

Descarregar arxiu