És fonamental l’associacionisme, aprendre a treballar en equip i estar al dia dels canvis que es produeixen en el nostre sector professional


Margarita Murillo Garcia

Responsable de Galicia Protocolo

Llicenciada en Dret (dret privat i dret públic) per la Universitat de Santiago de Compostela, postgrau d’especialització universitària en Protocol per la mateixa universitat i màster en direcció de protocol per l’Institut Superior de Protocol i Esdeveniments.
En l’actualitat és una emprenedora autònoma al capdavant Galícia Protocol des d’on es desenvolupen projectes d’organització i coordinació d’esdeveniments i formació en protocol.
Escriu articles de protocol per a diverses empreses, enfocant-se en el seu àmbit d’actuació.

Per el Sr. Josep Solà i Parés

“És fonamental l’associacionisme, aprendre a treballar en equip i estar al dia dels canvis que es produeixen en el nostre sector professional.”

Margarita Murillo Garcia

Margarita, com i quan comences a treballar amb el Protocol i les Relacions Institucionals?

L’any 1999 jo estava estudiant la carrera de Dret i volia fer alguna cosa per guanyar una mica de diners. Em vaig dirigir a una empresa d’organització d’esdeveniments i allà em vaig trobar de front amb la meva primera cap. Durant tots els anys que vaig treballar en aquesta empresa vaig gaudir intensament de cada esdeveniment en què participada. L’estiu de l’any 2003 vaig veure que la Universitat de Santiago de Compostela oferia un títol propi d’especialista universitari en protocol i va ser en aquest moment quan ho vaig tenir clar, molt clar, havia decidit dedicar-me professionalment al protocol, així que en totes les entrevistes de treball que he realitzat en la meva etapa de treballadora per compte d’altri, les enfocar sempre a poder desenvolupar tasques de protocol i ho vaig aconseguir en moltes empreses, on vaig tenir l’oportunitat d’exercir llocs d’allò més divers, des secretària de direcció fins adjunta a producció, a gerència …

Defineix Protocol amb una paraula o una frase …

Organització-comunicació.

Un bon cap / una bona cap de Protocol i Relacions Institucionals ha de ser una persona …

Organitzada i resolutiva i, com a de cap, és important que exerceixi un bon lideratge.

Em podries definir quines són les funcions del professional del Protocol?

Per a mi, les principals són 4:
• Planificar, organitzar i coordinar esdeveniments de tot tipus, agendes … i tot el que calgui organitzar.
• Tenir cura de la imatge de la institució per a la qual treballa, així com les seves figures més representatives.
• Ajudar a que les persones que integren la institució se sentin part d’aquesta.
• Facilitar i afavorir les comunicacions.

Quin consell donaries a la gent que està estudiant Protocol o a la que ara està començant en aquesta professió?

El que tots els pares i avis els dirien, als que estan estudiant: “Estudia” (és una carrera molt bonica) i als que estan començant: “No et rendeixis”, però aquí també afegiria: actualitzeu constantment, perquè el món està canviant i el nostre sector no és una excepció, la transformació que estem vivint és molt gran i s’està començant a veure que ja no serveix qualsevol per organitzar esdeveniments.

Quines noves disciplines / àrees / estudis creus que són necessaris per a un bon professional del Protocol del segle XXI?

Sens dubte, estic convençuda que avui la formació en protocol ha d’anar molt lligada a tot allò que té a veure amb les noves tecnologies, la innovació i la creativitat. Per molt gastat que estigui el terme innovació, és fonamental per a l’economia de qualsevol país i per al nostre sector. Però per innovar i ser creatius hem d’aprendre a treballar en equip, per això, des del meu punt de vista, també seria bona una assignatura, sencera i amb molta pràctica, dedicada en exclusiva a ensenyar a treballar en equip, perquè tots sabem, però quan cal fer-ho …

D’altra banda, avui és imprescindible saber manejar amb soltesa a Internet i xarxes socials. Els esdeveniments virtuals i els esdeveniments 2.0 s’estan estenent amb una grandíssima rapidesa.

També cal conèixer les noves tecnologies, com la realitat augmentada, mapping 3D, vídeo streaming …

Tens la impressió que el món del Protocol ha tingut l’evolució que esperaves?

Doncs no, estic molt gratament sorpresa, l’evolució que ha experimentat la professió en els últims 5 anys és més que estimulant i tots els àmbits del protocol s’estan veient influenciats, fins a la casa reial britànica ha fet de l’enllaç de l’hereu al tron un esdeveniment 2.0 amb una gran rendibilitat econòmica.

Quina opinió tens del futur del Protocol i les Relacions Institucionals?
Crec que el futur del protocol és molt esperançador, perquè l’existència de titulacions oficials i de títols propis recolzats per universitats, és una gran garantia de la qualitat del servei dels nous professionals. A més, he estat analitzant diversos estudis realitzats a Espanya i fora d’Espanya que indiquen que el nostre sector és un sector emergent en tots els continents.

El Protocol i les noves tecnologies. Creus que fan la feina més fàcil o simplement diferent?

Sincerament, crec que les dues coses. Per exemple, les noves tecnologies ens permeten mantenir reunions a través de videoconferència, el correu electrònic és un gran aliat per a l’enviament de documentació, les xarxes socials una forma senzillíssima d’arribar a clients, proveïdors i col·legues. I també és cert que suposen una forma diferent de treballar, responent a aquesta pregunta record unes paraules d’Alfredo Rodríguez, no sé on les vaig llegir, però que més o menys vénen a dir: “Les noves tecnologies estan canviant la nostra manera d’organitzar esdeveniments, de comunicar i de veure’ls “.

La normativa, tant autonòmica com estatal, respon a les necessitats actuals? En quin sentit hauria de renovar?

Doncs no, les normes que tenim ara, no responen a les nostres necessitats professionals, però això és molt sabut, són molts els partits professionals en què s’ha analitzat aquest assumpte. La renovació té el sentit de l’actualització a la realitat i, sincerament, no comprenc la por a acceptar la realitat.

Et sents valorada en el teu treball?

Doncs sí, en cas contrari no podria continuar dedicant-me a això. Ara bé, sempre he dedicat molt de temps a explicar el que podia fer des de l’exercici de la meva professió i no m’he ficat en situacions que no podia abastar. Però, també és cert que m’he creuat amb persones que no han sabut valorar ni mica la meva feina.

Ens pots explicar alguna anècdota o situació compromesa que hagis viscut relacionada amb el Protocol?

Ara mateix recordo que una vegada, fa molts anys, en un acte sobre voluntariat, davant meu hi havia dues senyores barallant per una samarreta que es regalava a tots els assistents i D. Felip s’estava aproximant a la zona on estava jo amb aquestes dues senyores. Per posar fi a la baralla acabar cridant-los l’atenció i llevant la samarreta.

També recordo haver d’assistir a algun desmai entre assistents a esdeveniments o atacs de pànic d’oradors o premiats, nervis davant reunions importants amb els caps. En una ocasió un director comercial es va marejar abans d’entrar a una reunió amb la directiva.

Ens donaries algun consell?

Doncs sí, perquè jo sóc de les que sempre donen consells i opinions. Crec que és fonamental l’associacionisme, aprendre a treballar en equip i estar molt al dia dels canvis que es produeixen en el nostre sector professional.

Descarregar arxiu